۱۳۸۹ مهر ۲۳, جمعه

تعصب بر "خاک" و "خون"


با درود؛

به تازگی دیده شده که برخی از میهن‌پرست نمایان ژست روشن‌فکری گرفته و ابتدایی ترین مراحل سره‌نویسی را نیز به کناری نهاده‌اند. برای نمونه به کار‌گیری واژه‌ی "درود" را نشانه‌ی تعصّب و نادانی دانسته و با طرح سفسطه‌هایی ناشیانه و مسائلی چون برابری و آزاداندیشی و بی تعصّبی ایرانیان باستان، برآنند تا کار ننگین خویش را به گونه‌ای توجیه کرده و بر دیگر ایرانیان میهن‌پرست و دلاور، انگ کورتعصّبی بزنند. ما هیچ‌گاه نمی‌گوییم که سره‌نویسی یک "باید" است و هرکه چنین نکند، میهن‌پرست نیست. ولی ما ایران‌پرستان دست‌ِکم می‌توانیم نوشته‌ی خود را با یک واژه‌ی ایرانی آغازیده و با واژه‌ی ایرانی دیگری به پایان ببریم. یکی از دوستان در یکی از تالارهای انگلیسی زبان یک ایرانی دیگر را دیده بود و در جستار مورد نظر با او به زبان پارسی سخن گفته بود، ولی این گفتگو با واژه هایی چون "سلام" آغاز گشته بود. انیرانیان از متن گفتگو چیزی نفهمیده بودند، ولی واژه‌ی "سلام" را دریافته بودند و یک شخص فرانسوی گفته بود : « ما نمی‌دانستیم در ایران هم به زبان عربی سخن می‌گویند »... این‌ها همگی جزئی از مسائلیست که سبب شده جهانیان، به مردم ایران‌زمین هم‌چون اعراب بنگرند و تفاوت و مرزی میان ما و تازیان قائل نشوند. 

دوستان زیادی را دیده‌ام که مدّت‌ها از واژه‌ی "درود" بهره می‌جسته اند، ولی امروزه واژه‌ی "سلام" را به‌کار می‌برند تا ژست روشن‌فکری بگیرند و خود را آزاداندیش و دارای فکر باز نشان بدهند. چنین افرادی در خور نکوهش‌اند. ما با افتخار می‌گوییم که به روی ایران‌زمین تعصّب داریم. از این روی نه با حرامیان جدایی‌خواه به پای میز مذاکره خواهیم نشست و نه با چپ‌گرایان دیوخوی و نه لیبرال‌های کژاندیش، مسالمت‌جوی و تسیلم‌شونده. از همین روست که گفتگو با حرامیانی که با میهن‌پرستی دشمنی می‌ورزند، هیچ‌گونه سودی نخواهد داشت. این‌ها از آن‌دسته افرادی هستند که اگر اَرتشی بیگانه بر خاک مقدّس ایران بتازد، جانب بیگانگان را می‌گیرند. پاسخ ما به آنها تنها گرز و نیزه و شمشیر است و از این روی با گرز گران جمجمه‌شان را در هم خواهیم کوفت و با نیزه‌هایمان‌ قلب‌های نفرت‌انگیزشان را سوراخ خواهیم کرد و با شمشیرهایمان  رگ و ریشه‌ی انیرانی‌شان را خواهیم درید و به زندگی ننگین‌ِشان پایان خواهیم داد تا ایران‌زمین را از ننگ وجود چنین حرامیانی پاک سازیم... آری. این پاسخ ما به آنهاست و به روز خودش چنان کشتاری از خائنین خواهیم کرد که تاریخ به یاد نداشته باشد و درسی برای آیندگان باشد تا بدانند سزای خائن به میهن کشتن اوست و بس. چه اگر چنین نشود، همان خائن  زمینه‌ای خواهد شد بر کشتار هزاران ایرانی نژاده و ای بسا نابودی ایران ،فرهنگ ایران و  روح و زبان ایران‌زمین....دیگران هرچه می‌خواهند بگویند که سخن آنها را نزد ما ارزشی نیست. ما تنها هدف خود را می‌نگریم و بس و با گام‌های نیرومند و استوار به سوی هدف ورجاندمان به‌پیش خواهیم راند و در این میان هرآن‌که را که در برابرمان بایستد و با آرمان‌مان به مخالفت برخیزد، زیر پوتین‌هایمان له خواهیم کرد و همچنان نیرومند، پرغرور و گستاخ به پیش خواهیم راند.

پاینده  ایران
کوبنده کاویان!


۲۳ نظر:

آواي شاهپور گفت...

درود بر شما
دوست گرانسنگ و ميهن پرست:
تازگي بسياري از اين نادانان در چهر ايران دوستي باورهاي خود را ب خيال نارس مي‌خواهند به ديگران بپذيرانند. از اين رو همميهنان ما نبايد فريب بخورند. هم اكنون يكي از اينان با من دارد گفتگو مي كند. براي شناسايي روند نو مي توانيد بياييدو ببينيد.
اما در مرد تعصب بايد گفت دو روي سكه دارد. آنجا كه پاي هستي ما در ميان است تعصب كه هيچ جانمان هم چندان ارزش زيستن نخواهد داشت. اما در برابر راستي همواره گردن چون مو خواهيم داشت. تاريخ و گذشته ما چنان روشن است كه بازيگران نادان هم نمي‌توانند كمترين گزندي ب آن برسانند.
با افتخار پيوندتان زدم
پاينده ايران

اردشیر بابکان گفت...

درود
دوست عزیز من هم از این سفسطه گری های این ایرانی نما ها بسیار دیده و شنده ام. آن ها پیش خود فکر میکنند که دروغ را هرچه بزرگتر بگویند قابل باور تر است.
اما باید میان کسی که نمی داند با آنهاکه ایرانی نما هستند تفاوت دانست و آن که نمی داند را باید راهنمایی کرد. همین دیروز خانمی از من پرسید که این کلمه تا درودی دیگر بدرود که میگویید یک کلمه زرتشتی است. من مجبور شدم برای او وقت زیادی بگازرم و راهنایش کنم.

دوست عزیز من با پیوند دوجانبه موافق هستم و شما را با نام وبلاگتان پیوند میدهم شما هم میتوانید من را با نام اوستا پیوند دهید.
تا درودی دیگر بدرود

محک گفت...

در جواب به سؤالی که در وبلاگم نوشتید باید عرض کنم که این خط امروزی ایرانیان از خط کوفی گرفته شده که اعراب پیش از اسلام از آن استفاده می‌کردند.

بعدها به دستور خلفای راشدین نقطه گذاری شد و سپس در زمان عباسیان چند ایرانی آن را به شکل امروزی تبدیل کردند و نوشتن تا حد زیادی توسطشان آسان شد.

خط ایرانیان پیش از اسلام کاملا با خط عربی فرق داشته به طوری که ما امروزه با نگاه کردن به آن سرگیجه می‌گیریم.

نمونه‌هایی از این خط در کاخ‌ها و قلعه‌های مازندران بیشتر از بقیه‌ی مناطق دیده‌میشود چون پادشاهان این منطقه تا زمان صفویان با این خط می‌نگاشتند.

در دوره‌ی پهلوی نیز عده‌ای سعی داشتند تا خط پهلوی را دوباره زنده کنند تا دیگر خط عربی کاربردش را در ایران از دست بدهد.

اینکه خط ایرانیان همین خط امروزه بوده دروغی بزرگ است و هیچ صحتی ندارد. ولی در این شکی نیست که این خط را ایرانیان گسترش دادند و گرنه امروز می‌بایست به خطوط شکسته و نسخ و.. که بسیار دشوارند می‌نگاشتیم.

ولی من با استفاده نکردن از کلمات تازی در بین گفتگوهای روزمره مخالفم. زبان‌ها هر لحظه در حال تغیرند و نمی‌توان در هیچ جای دنیا از وارد شدن زبان‌های بیگانه جلوگیری کرد.

مارال گفت...

درود

خدای من ما از هر طرف ضربه می خوریم

امیدوارم دوستان خوبی برای هم باشیم

خوشحالم از آشنایی تان

مانا باشید

بهرام گیان‌سپار گفت...

درود و سپاس از مهروری دوستان و یاران میهن پرست.
در پاسخ به "محک" بگویم که اگر چنین است، خط کنونی ما دارای ریشه ای عربیست. ولی تازیان پیش از اسلام مگر خطی داشتند؟ حتی دوران صدر اسلامی شماره باسوادان شهر مکه از شمار انگشتان دست نیز فراتر نمی رفت. ضمن آنکه خود شما می گویید خط "کوفی"؛ در آن زمان، کوفه شهری نوبنیاد بود و می توان گفت که بیشتر به پادگان نظامی شباهت داشت تا به مرکز تمدن، حال این شهر چگونه می توانسته خطی نوین را به جهانیان عرضه کند؟ مگر اینکه فرض کنیم همین خط را نیز از ایرانیان گرفته اند؟

با سپاس.

محک گفت...

خود کوفی از خط دیگری گرفته شده که اعراب قبل از اسلام کار می بردند و حالا وجود ندارد. چون آن زمان نگارش کم بوده.
ولی بعدها همان خط به صورت کوفی و... درآمده.

من مثالی میزنم:
ایرانیان دوره ساسانی هم مثل اعراب نوشتن بلد نبودند ولی پس از اسلام خطشان به یادگار ماند و امروزه با تغییرات اندکی وجود دارد.

بهرام گیان‌سپار گفت...

درود؛
به هر روی ریشه ی خط مورد نظر می بایست امروزه یافت بشود و رد و اثری از آن بیابیم، حتی اگر آن خط منسوخ شده باشد. نگارش در عربستان کم و می توان گفت نبوده است، ولی کتاب خانه های پربار ایران زمین و همچنین وجود سنگ نبشته های گوناگون نشان از کاربرد وسیخ خط در سرزمین کهنمان داشته.

اما مثال آخر شما را در نیافتم. یعنی چه ایرانیان دوره ساسانی مثل اعراب نوشتن نمی دانستند؟ بیشتر تضویح بدهید.

با سپاس.

شمع گفت...

درود!
از موضوعات مورد توجهتون خوشم مياد!
و با اجازه لينكتون كردم

یزدان صفایی گفت...

درود
در مورد خط بنگرید:
http://ahouramazda.persianblog.ir/post/44/
بهرام جان
از نوشتارتان بهره بردم/ سپاس فراوان از این همه میهن دوستی

فرشید گفت...

درد بر شما
جالب و آگاهی‌ بخش بود...دست مریزاد
سپاس از تلاشی که در راستای افزایش آگاهی‌ انجام میدهید...

محک گفت...

در زمان ساسانیان عوام جامعه ایران حق آموزش دیدن خط و علم نداشتند و مدارس مختص اشراف و بزرگان و مؤبدان بود.

در واقع در عربستان هم همین وضع حاکم بود با این تفاوت که آنجا مردمان قبیله نشین بودند و علم و نوشتار از پدر به پسر به ارث می‌رسید.

اگر اعراب خط نداشتند پس چگونه بر محمد وحی شد: "اقرا اقرا ربک الذی خلق" یعنی بخوان بخوان پروردگار توست که جهان را خلق نمود.

پس از همین یک جمله میتوان نتیجه گرفت که هطمن چیزی بوده که بایست محمد بخواند.
یا مثلا میدانیم که در زمان ابوبکر(ل) قرآن‌ها را مردم به همان خط ابتدایی و ناقص خود می‌نوشتند که باعث تحریفات تلفظی قرآن می‌شد و همین باعث شد تا خط عرب رشد کند و به دستور امام‌علی در زمان عثمان(ل) تاحدودزیادی تکمیل و اعرابگذاری گردد.

بهرام گیان‌سپار گفت...

درود؛
شما پیش تر گفته اید: «ایرانیان دوره ساسانی هم مثل اعراب نوشتن بلد نبودند ولی پس از اسلام خطشان به یادگار ماند و امروزه با تغییرات اندکی وجود دارد.»

اعراب مشتی وحشی حرّامزاده بودند که نیمی از جهان متمدن آن روزگار را در دود و آتش و خون فرو بردند و چنان ضربه سهمگینی بر تمدن بشری زدند که امروزه نیز آثار ویرانگرش را در همه جا می توان به چشم دید. شما پیش تر از بی سوادی "ایرانیان" نام برده اید و نه بی سوادی جمعی از ایرانیان. بایسته است در نوشتاری جدا به این مهم بپردازم و بخشی از دروغ های تازیان و تازی گرایان را نشان بدهیم. چگونه می توان ایرانیان ساسانی را با تازیان وحشی در یک گروه جای داد؟

اعراب مگر سواد داشتند که می گویید علم و نوشتار از پدر به فرزند می رسید؟ اعراب چونان وحشیانی درنده درون صحرای داغ و تمدن ندیده ی عربستان به جان یکدیگر افتاده بودند و تنها در پی غارت و کشتار یکدیگر بودند و بس. اثری از تمدن و دانش در میانشان نبود.

استدلال شما مبنی بر اینکه خط کنونی ما اصالت تازی دارد، سست و بی پایه است. آیه مشهور "اقرا اقرا ربک الذی خلق" در خوشبینانه ترین حالت دلالیت بر "وجود" خط در عربستان دارد و نه اینکه تازیان خط مزبور را پدید آورده باشند.

با سپاس

سورنا گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
سورنا گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
سورنا گفت...

با سپاس از پژوهش های بهرام گرامی، چندان هم انرژی برای پاسخ به نظرات سلیقه ای و بدون سند و حساب کتاب افرادی چون محک ندهید. چون هزار بار هم که سند رو کنید و روی میز بچینید، طبق عادتشان، این گونه افراد به زیر میز لگدی میزنند تا به گمان خود، نبود سندیت سخن خویش را جبران نمایند. نظر سلیقه ای هیچ ارزشی برون از دانشگاه ندارد.

ناشناس گفت...

دورد بهرام جان
Adolf69هستم بی شک مرا میشناسی
ای کاش می توانستی دیگر دوستان را در یک فروم به گرد هم آری تا از معلومات دیگران نیز پند گیریم
اگر خواستی من فرومی آزادتر از هم میهن سراغ دارم

آرتمیس آریانژاد گفت...

درود
با سپاس از نوشتارتان
پاینده ایران

Adolf69 گفت...

بهرام جان در مورد باسوادی ایرانیان در زمان ساسانیان که شکی نیست
راستش من در مورد بی سوادی طبقات پایین هم شک دارم؟فکر کنم این هم ساختگی است برای تو سری زدن به تمدن ساسانیان میشود نظرتان را جویا شوم؟

محک گفت...

در تمام کتب تاریخی که من درباره آموزش در زمان ساسانیان خوانده‌ام اینگونه نبشته بود که در آن دوران تنها شاهزادگان، موبدان و وزراء حق تحصیل داشتند و طبقه ضعفا فقط برای کار و تشکیل پیاده نظام بکار می‌آمدند.
چنانچه در داستانی از سعدی خواندم که نبشته بود:
انوشیروان عادل (که هزاران جای دیگر سعدی از او تعریف می‌کند) روزی نزد کفاشی رفت و پس از تمام شدن کارش به کفاش گفت که هرچه میخواهی تقاضا کن تا به اختیارت گذارم.
کفاش تقاضا نمود تا فرزندش به جندی شاپور رهسپار شود ولی انوشیروان با خشم بر او داد کشید و حتی مزدش را نداد.

حال اگر منبع معتبری در دست دارید که نشان دهنده‌ی باسوادی عوام در دوره‌ی ساسانی است خوشحال می‌شوم تا بخوانم و ببینمش.

خط پهلوی هیچ شباهتی به خط عربی(کنونی) ندارد و حتی در برجهایی که دو خط پهلوی و کوفی با هم به کار رفته کوچک ترین شباهتی را نمیتوان یافت
نمونه:
http://tabarestannamag.ir/wp-content/themes/vibrant/gallery/images/1120.1.jpg

http://tabarestannamag.ir/wp-content/themes/vibrant/gallery/images/12.jpg

من دعوا ندارم و فقط چیزی‌هایی که میدانم را بازگو می‌کنم و انتظار جدال هم ندارم.
دادارنگهدار

ناشناس گفت...

کس بانوانتان دیوسان آریائی
سگ پارسیان مادر فاحشه مسلک
کیر اعراب گوارای وجود شما

ناشناس گفت...

کس بانوانتان دیوسان آریائی
سگ پارسیان مادر فاحشه مسلک
کیر اعراب گوارای وجود شما

ناشناس گفت...

بچه فاحشه ما آریایی ها از پشت تا خایه ها به کس مادر عرب پتیاره تو میکنیم ولدزنا
هیچی به کس عرب نمیرسه چاق و آبدار عین ننت, جوری که وقتی ول میدی تو کس یک عرب مثل خواهر و مادر دریدت صدای شلپ شلوپش اتاقو از جا بر میداره ولی ننه تو بد از اینکه تا تخما رو جا میکنم تازه میگه یک ذره میخواره!

ناشناس گفت...

اینقدر پارچ آبکمر تو کس زن این عربا خالی کردیم کمر درد گرفتیم , حالا تخمهای حیضشون میان و به ما فحش میدن , بشکنه این کیر که هیچوقت تو کون و کس گشاد مادر شما اعراب نمک نداشت!!